Europoje kasdien sunaikinami tūkstančiai tonų dar tinkamo vartoti maisto. Tuo metu, kai vieni krauna perteklines daržoves į konteinerius, kiti – deja, ne visada žino, ar galės sau leisti maistingai pavalgyti. Tokie kontrastai verčia ne tik klausti, iš kur kyla problema, bet ir ieškoti veiksmingų būdų jai spręsti.

Švaistomas maistas – tai ne tik neišnaudoti resursai, bet ir praleista proga kurti solidarumą tarp gamintojų ir tų, kuriems pagalba reikalingiausia. Būtent su šia mintimi susibūrė tarptautinės iniciatyvos SOULFOOD partneriai, kurie šių metų gegužę susitiko Atėnuose. 

Iššūkiai: ne tik technologijos, bet ir žmonės

SOULFOOD iniciatyvos pagrindu jau sukurta skaitmeninė platforma, leidžianti maisto gamintojams efektyviai dalintis produktais su socialinėmis organizacijomis. Tačiau realybėje viskas nėra taip paprasta. Kodėl? Technologija – tik pusė sprendimo, kita pusė yra žmonės.

Atėnuose vykusio partnerių susitikimo metu daug dėmesio skirta būtent žmogiškiesiems iššūkiams: kaip paskatinti ūkininkus aukoti, kai tai jiems dažnai reiškia papildomas išlaidas? Kaip užtikrinti, kad socialiniai partneriai turėtų reikalingus logistikos išteklius produkcijai surinkti? Kaip įtikinti, kad kiekvienas išgelbėtas moliūgas – tai ne tik mažiau CO₂ atmosferoje, bet ir kokybiškesnė vakarienė kažkieno virtuvėje?

Diskusijose skambėjo idėjos apie galimą kompensavimo mechanizmą, skaitmeninio įrankio tobulinimą ir būtinybę stiprinti motyvaciją ūkininkų gretose. Įsitikinome, kad norint, jog platforma būtų veiksminga, ji turi būti patogi visoms pusėms – tiek dovanojantiems, tiek priimantiems.

Svarbiausias vizito akcentas

Vienas įsimintiniausių susitikimo momentų – vizitas į Atėnų ūkininkų turgų, kur partneriai kartu su organizacija BOROUME rinko neparduotą maistą. Pirkėjų paliktos daržovės, kurios galėjo atsidurti šiukšlynuose, buvo perduotos „Agios Nikolaos“ – autistiškų žmonių tėvų, globėjų ir draugų asociacijai. 

Vos per vieną rytą buvo surinkta apie 560 kg maisto. Šis kiekis atitinka 4 401 kg neišmesto CO₂ ir daugiau nei 7 000 m³ neiššvaistyto vandens. Tačiau svarbiausia – tai buvo labai žmogiška patirtis. Matyti, kaip išmesto maisto likimas virsta pagalba bendruomenei, priminė visiems dalyviams, dėl ko iš tikrųjų dirbame.

Rezultatai, kurie skatina judėti pirmyn

Lietuvoje ir Ispanijoje jau besibaigiantis SOULFOOD įrankio testavimo etapas parodė, kad net ir žiemos sezono metu galima pasiekti prasmingų rezultatų: iš viso padovanota beveik 7 000 kg daržovių ir vaisių. Daugiau nei pusę jų – net 60 proc. – sėkmingai surinko socialinės organizacijos. Šis procesas išryškino ne tik platformos potencialą, bet ir būtinybę jį toliau tobulinti: ieškoti būdų, kaip paskatinti vartotojų įsitraukimą, mažinti logistikos naštą, užtikrinti sisteminį palaikymą ir finansavimą. 

SOULFOOD įgyvendiname Europos socialinio fondo programos pagrindu.

Paskutinį kartą redaguota 21 gegužės 2025