Vaizdo žaidimai ilgą laiką buvo nišinė veikla, dominanti nedidelį būrį entuziastų. Per pastaruosius du dešimtmečius šis sektorius išaugo į kelių milijardų dolerių vertės globalų verslą, pagal generuojamas pajamas aplenkusį muzikos ir kino pramonę kartu sudėjus. Tiek kinas, tiek muzika, tiek ir vaizdo žaidimai turi šį tą bendro – ilgą laiką rinkoje dominavo dideli leidėjai. Žaidimų industrija vis tik pradėjo judėti kitu keliu, kuriame vis didesnę svarbą turi naujas investicijų šaltinis – privataus rizikos kapitalo finansavimas.
Šiaurės Karolinos Universitete atliktas tyrimas parodė, kad privatūs investuotojai aktyviai domisi žaidimų sektoriumi, o šio sektoriaus rezultatai lenkia tradicinius į startuolius orientuotų privataus kapitalo fondus bei viešai listinguotas žaidimų įmones pagal investicijų grąžą.
Truputis istorijos
Daugelį metų žaidimų kūrėjai buvo priklausomi nuo leidėjų finansavimo. Tradiciškai leidėjai investuodavo į vaizdo žaidimų projektus, tačiau mainais pasilikdavo didelę dalį pelno ir dažnai kontroliuodavo kūrybinius sprendimus. Skaitmeninių technologijų demokratizacija, naujų socialinių platformų ir atvirojo kodo kūrimo įrankių atsiradimas įgalino žaidimų kūrimo studijas veikti savarankiškai nuo leidėjų. Tai paskatino privačias investicijas į šį sektorių, kurios įmonėms suteikia kapitalą, bei leidžia kūrėjams išlaikyti kūrybinę laisvę bei intelektinės nuosavybės teises.
Skirtingai nuo leidėjų finansuojamų sandorių, kurie remia pavienius žaidimų projektus, privatūs investuotojai dažniausiai investuoja į kūrėjų komandą, tikėdamiesi ilgalaikės grąžos, o ne vienkartinio hito. Ir šis modelis, kaip rodo W.M. Volckmann II atlikta analizė, atnešė naudą ne tik žaidimų kūrėjams, bet ir rizikos kapitalo investuotojams.
Privatūs žaidimų sandoriai lenkia rinką
Atliktas tyrimas, kuriame buvo analizuojamos 566 privačios investicijos į vaizdo žaidimų sektorių, parodė, kad investicijos į žaidimų verslus lenkia kitų rizikos kapitalo fondų, investuojančių į programinę įrangą kuriančius startuolius ar pramoginės veiklos startuolius, rezultatus. Pagrindiniai rezultatai:
- Privatus žaidimų investicijų MOIC (investuoto kapitalo daugiklis) siekė 3,5x, palyginti su 3x tradiciniuose privačiuose rizikos kapitalo fonduose investuojančiuose į startuolius.
- Privačių investicijų į žaidimų įmones PME (ang. public market equivalent) siekė 1,9x, tuo tarpu bendrai rizikos kapitalo fonduose šis rodiklis siekė 1.69x.
- Home-run sandoriai – kai grąža viršija 10 kartų – buvo dvigubai dažnesni žaidimų sektoriuje nei programinės įrangos kūrimo sektoriuje.
Taigi, atsižvelgiant į šiuos duomenis matyti, jog analizuojamame 2003-2023 m. periode žaidimų sektorius generuoja didesnę grąžą nei investicijos į programinės įrangos ar kitos pramogų industrijos startuolius.
Kodėl investicijos į vaizdo žaidimų sektorių tampa vis patrauklesnėmis?
Vienas iš pagrindinių veiksnių, lemiančių privačių investicijų į vaizdo žaidimus sėkmę, yra didelis šios pramonės šakos augimo potencialas. Besivystančios technologijos įgalino žaidimų kūrėjus kurti ekosistemas, įtraukiančias vis naujas auditorijas: žaidėjus, stebėtojus, apžvalgininkus. Per pastaruosius metus žaidimų populiarumą didino tiesioginių žaidimų transliacijų platformos, taip pat atsirado nauji verslo modeliai, pavyzdžiui, mikrotransakcijos, kurie nulėmė, kad sėkmingi žaidimai gali generuoti nuolatines pajamas ilgą laiką po jų išleidimo. Tai suteikia privatiems investuotojams galimybę investuoti į įmones, kurios yra pasirengusios ilgalaikiam augimui.
Be to, žaidimų pramonė pasižymi dideliu inovacijų kūrimo ir diegimo tempu, todėl ankstyvos stadijos investuotojai turi galimybę investuoti į pasaulinę rinką užkariaujančius žaidimus, kurių išskirtinumas yra ardančios (angl. Disruptive) technologijos, pavyzdžiui, blokų grandinės technologijomis besiremiančius žaidimus, virtualios realybės (VR) žaidimus ar dirbtiniu intelektu paremtą žaidimų kūrimą.
Tyrime nustatyta, kad blokų grandinės žaidimų srityje buvo sudaryta daugiausiai home-run sandorių, o tai rodo didelį potencialą gauti didesnę grąžą iš naujų žaidimuose pritaikomų technologijų. Istoriškai home-run sandoriai dažniausiai pasitaikydavo sparčios technologinės pažangos laikotarpiais. Pavyzdžiui, 2007-2010 m. 15,5 proc. paprastų (angl. casual) ir mobiliųjų žaidimų investicijų grąža buvo didesnė nei 10 kartų, o tai lėmė išmaniųjų telefonų su liečiamu ekranu pristatymas ir vėlesnis mobiliųjų žaidimų populiarumo augimas. Panašiai 2017-2019 m. blokų grandinės technologijos paskatino inovacijų bangą žaidimų industrijoje, 44 % šiuo laikotarpiu sukurtų blokų grandine paremtų žaidimų pasiekė didesnę nei 10 kartų MOIC. Žvelgiant į ateitį, didėjančios dirbtinio intelekto (DI) ir mišriosios realybės (XR) galimybės ir jų integravimas į žaidimus artimiausiais metais gali lemti dar vieną didelio pelningumo investicijų bangą.
Investicijos pagal regionus
Investicijos į žaidimų sektorių auga visame pasaulyje, bet Šiaurės Amerika išsiskiria iš kitų regionų. Šiaurės Amerika pirmauja pagal bendrą investicijų skaičių – net 59 proc. privataus kapitalo sandorių į žaidimų industriją buvo atlikti būtent šiame regione. Tuo tarpu Europoje buvo atlikta tik 17 proc. visų investicinių sandorių, nepaisant to Europos žaidimų kūrimo bendrovių grąža (4.9x) yra didžiausia, palyginti su JAV (3.2x) ir Azijos-Australijos bendrovėmis (3.0x). Taip pat Europos įmonės turi didžiausią tikimybę pasiekti home run grąžą.
Šį paradoksą, jog Europos įmonės geba generuoti didelę grąžą, nors į jas investuojama gerokai mažiau lyginant su kitais regionais, galima būtų paaiškinti selektyvesniu investicijų atsirinkimu, dideliu kūrybinių ir techninių talentų skaičiumi ir jų kompetencijomis, dideliu dėmesiu inovatyviems verslo modeliams bei naujų technologijų kūrimui bei pritaikymui.
Kas laukia ateityje?
Privačių investicijų į vaizdo žaidimus trajektorija aiški – jos yra linkusios augti ir nešti didelę grąžą. Žaidimams skverbiantis ne tik į pramogų, bet ir švietimo, medicinos ir meta verslo sritis, bei įtraukiant naujas vartotojų grupes, privatūs investuotojai turės dar daugiau galimybių gauti vertės. Investuotojams, ieškantiems spartaus augimo galimybių ir didelės grąžos potencialo, investicijos į žaidimų sektorių yra patraukli strategija.
Siekiant toliau remti privataus kapitalo augimą vaizdo žaidimų sektoriuje, ypač Baltijos jūros regione, tarptautinė iniciatyva BSG-GO pristatė „Investuotojų pritraukimo į žaidimų industriją priemonių rinkinį“. Jame yra pateikiamos projekto partnerių praktiškai išbandytos priemonės, kurios atveria galimybes į šią rinką patekti investuotojams, kurie nėra susidūrę su žaidimų industrija. Įrankiai padeda skatinti bendras ko-investicijas ir siūlo naujus ankstyvos stadijos investavimo modelius. Be to, siūlomi įrankiai padeda užtikrinti stipresnį žaidimų kūrimo įmonių ir investuotojų bendradarbiavimą pasitelkiant mentorystės strategijas, padedančias mažinti atotrūkį tarp investuotojų ir jaunų žaidimų studijų.
Paskutinį kartą redaguota 28 vasario 2025