Visoje Europoje kaimo bendruomenės iš naujo atranda vietinių tradicijų galią. Po COVID–19 pandemijos sukrėtimų daugelis žmonių vėl atsigręžė į savo šaknis – pradėjo vertinti tai, kas artima, sezoniška ir autentiška. Šis atgimęs susidomėjimas vietine maisto kultūra siūlo daugiau nei tik kulinarinį komfortą.
Burgenlandas – gyvas regioninių inovacijų pavyzdys
Įsikūręs tarp vynuogynų ir kalvų, Burgenlandas tapo idealia vieta pirmajam FLAVOR vizitui. Čia susitiko iniciatyvos partneriai iš Liuksemburgo, Vengrijos, Graikijos, Ispanijos, Portugalijos, Italijos, Albanijos, Lietuvos, Šveicarijos ir Austrijos – drauge jie tyrinėjo, kaip regioninė maisto kultūra gali tapti stipresnių, sveikesnių ir tvaresnių kaimo bendruomenių katalizatoriumi. Garsėjantis autentiškais vynais, tokiais kaip Uhudler, vengriškos virtuvės įkvėptais patiekalais ir išlikusiomis maisto tradicijomis, Burgenlandas įkūnija kaimo tapatybės turtingumą.
Tris dienas partneriai kartu su įvairiomis suinteresuotomis šalimis iš visos Europos nagrinėjo, kaip unikalūs kraštovaizdžiai ir kulinarinis paveldas gali būti derinami su naujų galimybių kūrimu. Bendraujant su ūkininkais, pedagogais, turizmo profesionalais ir vietos lyderiais, dalyviai patys įsitikino, kaip maisto kultūra gali būti naudojama ne tik tradicijoms išsaugoti, bet ir ekonominei plėtrai skatinti, bendruomenėms stiprinti, sveikai gyvensenai remti bei atsparumui klimato kaitai kurti – visa tai yra pagrindiniai FLAVOR iniciatyvos tikslai.
Ryšys tarp tradicijų ir galimybių
Tarp įsimintiniausių vizito momentų buvo įkvepiančios Burgenlando bendruomenių iniciatyvos, kuriose maisto paveldas jungiamas su inovacijomis per glaudų bendradarbiavimą, aktyvų visuomenės įtraukimą ir bendrakūrą. Šios pastangos ne tik fasilituoja regiono kultūrą ir paveldą, bet ir stiprina ilgalaikį ekonominį potencialą.
Naturpark Weinidylle parke veikiantis muziejus po atviru dangumi su tradiciniais vyno rūsiais siūlo unikalų paveldo ir vietinio skonio derinį. Nors muziejus dar vis vystomas, iniciatyva puikiai iliustruoja, kaip regiono veikėjai – nuo turizmo agentūrų iki vyno gamintojų – gali susivienyti ir kurti lankytojams išskirtines patirtis, paremtas vietos identitetu.
Inovacijos ir bendradarbiavimas vietos maisto sistemose
Stremtaler Schmankerleck parduotuvė išsiskyrė kaip bendruomeniškumo principu paremta mažmeninės prekybos iniciatyva, sukurta glaudžiai bendradarbiaujant su vietos ūkininkais ir gamintojais. Strategiškai įsikūrusi šalia mokyklų ir vietinių parduotuvių, ji tapo patikimu tiek šviežių, tiek pakuotų regioninių produktų šaltiniu. Po vizito FLAVOR partneriai svarstė idėją pasiūlyti tradicinius receptus kartu su atitinkamais ingredientais – tai galėtų dar labiau suartinti pirkėjus su regioniniu maisto paveldu.
Dalyviai taip pat tyrinėjo, kaip smulkaus masto viešasis finansavimas pagal LEADER iniciatyvas gali išlaisvinti kūrybinį potencialą. Vienas ryškiausių pavyzdžių – „Uhudler 2.0“, kur vietinio braškių skonio vyno gamybos atliekos paverčiamos arbata. Tai puikus pavyzdys, kaip inovacijos gali suteikti naują kvėpavimą regioninei tapatybei.
Burgenlando turizmo iniciatyvos taip pat atskleidė kulinarinio paveldo, kaip ištisus metus veikiančio ekonominio stimulo, galią. „My Burgenland“ parduotuvėje siūloma daugiau nei 600 regioninių produktų bei degustacijų, o tokie renginiai kaip „Wine Spring“ ir „Sterz–Festival“ paverčia vietinius patiekalus išskirtinėmis patirtimis, skatinančiomis emocinius ryšius ir regioninį pasididžiavimą, kuris tęsiasi gerokai ilgiau nei tik turizmo pikas.
Tvarios ateities kūrimas per švietimą ir ūkininkavimą
Švietimas taip pat atlieka svarbų vaidmenį siekiant ilgalaikių pokyčių. Nuo darželiuose taikomo daržininkystės ir patyriminio mokymosi bei ūkių lankymų, iki pamokų lauke ir sveikatingumo dirbtuvių mokyklose – Burgenlandas padeda vaikams kurti gilesnį ryšį su maistu, kraštovaizdžiu ir tvarumu. Šios pastangos, kurias koordinuoja parkai ir remia stiprus profesionalų tinklas, sodina sėklas sveikesnėms ir aktyvesnėms bendruomenėms.
Dar vienas ryškus trumpųjų tiekimo grandinių pavyzdys – apsilankymas „Saulade“ ekologiniame ūkyje Oberschützen miestelyje. Pereidamas nuo įprastinės prie visiškai ekologiškos žemdirbystės, šeimos valdomas ūkis įgyvendina uždarą žiedinę sistemą – 100 % pašarų pasigamina patys, taip pat dėmesį skiria gyvūnų gerovei, produktų kokybei ir regiono tvarumui. Jų produkcija parduodama tiesiai iš ūkio, taip pat savitarnos parduotuvėje, veikiančioje 24/7. „Saulade“ – tai ne tik ekologinio ir etiško ūkininkavimo pavyzdys, bet ir skaidrios bei trumpos maisto tiekimo grandinės modelis.
Aptariant šias iniciatyvas, FLAVOR pabrėžė, kad kaimo regionai gali remtis savo kulinariniu paveldu ne tik siekdami išsaugoti tapatybę, bet ir kurdami darbo vietas, gerindami gyventojų sveikatą bei stiprindami bendruomeninį ryšį.
Tai buvo daugiau nei pažintinis vizitas – tai buvo patirtis, parodžiusi, kaip maisto kultūra, traktuojama kaip strateginis turtas, gali tapti naujo kaimo plėtros etapo varikliu.
Paskutinį kartą redaguota 3 liepos 2025