Maisto švaistymas yra viena opiausių problemų tiek Europoje, tiek Lietuvoje. Kasmet ES iššvaistoma apie 60 mln. tonų maisto, o su jomis susijusi rinkos vertė siekia net 132 mlrd. eurų. Tuo pat metu daugiau kaip 42 mln. ES gyventojų kas antrą dieną negali sau leisti vartoti kokybiško maisto. Siekiant iki 2030 m. 50 proc. sumažinti maisto atliekų kiekį, būtina diegti inovatyvius sprendimus, kurie leistų efektyviau valdyti tiekimo grandines ir sumažinti nuostolius.
SOULFOOD skaitmeninis įrankis
Čia į pagalbą ateina LIC įgyvendinama tarptautinė iniciatyva SOULFOOD („Skaitmeniniai sprendimai tvaresnei, įtraukesnei ir labiau susietai žemės ūkio ir maisto produktų vertės grandinei”). Ja siekiama mažinti maisto nuostolius, didinti agromaisto tvarumą ir gerinti produktų paskirstymą pažeidžiamoms grupėms per novatoriškas technologijas. Iniciatyvos pagrindu sukurtas skaitmeninis įrankis / platforma leidžia optimizuoti maisto inventorizaciją ir paskirstymą, padedant gamintojams sumažinti atliekų kiekį ir prisidėti prie tvarumo tikslų.
Įrankis suteikia galimybę efektyviau bendradarbiauti vietos gamintojams, ūkininkams ir socialinėms organizacijoms. Maisto gamintojai gali skelbti apie perteklinius produktus, nurodyti jų specifikacijas, o socialinės maisto paskirstymo organizacijos gali operatyviai juos priimti. Be to, sistema leidžia sekti kiekvieno maisto dovanojimo eigą, pateikiant vartotojams atnaujinimus realiuoju laiku.
SOULFOOD pristatymas parodoje „Ką pasėsi“
Kovo 27–29 dienomis SOULFOOD iniciatyva buvo pristatyta tarptautinėje parodoje „Ką pasėsi“. Lietuvos žemės ūkio ir maisto sektoriaus atstovai, ūkininkai, socialinės iniciatyvos, valstybinių institucijų, mokslo įstaigų ir viešojo sektoriaus specialistai turėjo galimybę susipažinti su minėta platforma ir jos teikiamomis naudomis. Per tris parodos dienas su SOULFOOD iniciatyva ir skaitmeniniu įrankiu susipažino šimtai lankytojų – nuo ūkininkų iki maisto pramonės atstovų ir socialinių iniciatyvų organizatorių.
Parodos metu SOULFOOD iniciatyvos atstovai bendravo su tikslinėmis platformos grupėmis. Diskusijų metu buvo aptariami maisto švaistymo mažinimo būdai, tiekimo grandinių optimizavimas, administracinės naštos mažinimas, aukojimo procesų efektyvinimas bei socialinės atsakomybės skatinimas.
Pirmąją parodos dieną LIC taip pat organizavo seminarą pavadinimu „Inovatyvūs žemės ūkio ir maisto produktų tinklai: skaitmeninės priemonės ir socialinis poveikis”. Renginyje dalyvavo virš trisdešimt akademinės bendruomenės, verslo ir viešojo sektoriaus atstovų, kurie aptarė inovatyvius sprendimus, leidžiančius efektyviau valdyti maisto nuostolius, kurti tvarias tiekimo grandines bei stiprinti socialinę atsakomybę. Diskusijų metu buvo nagrinėjami kaimo ir miesto atskirties mažinimo būdai, virtualių bendradarbiavimo erdvių kūrimas, skaitmeninių įgūdžių stiprinimas ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo skatinimas.
Praktinės SOULFOOD platformos naudos
SOULFOOD įrankis bus itin naudingas ūkininkams, norintiems sumažinti ne tik maisto atliekas, bet ir su jomis susijusias CO2 emisijas bei vandens sunaudojimą. Skirtingų veiklų (nuo inventorizacijos iki paskirstymo) apjungimas vienoje platformoje – dar viena esminė nauda. Naujos vietinių gamintojų ir visuomeninių organizacijų bendradarbiavimo galimybės atvers perspektyvų, siekiant verslų augimo ir socialinio poveikio.
Naudojantis platforma, maisto gamintojai galės gauti vertingų įžvalgų apie tvarias praktikas, dalyvauti edukacinėse veiklose bei priimti duomenimis grįstus sprendimus. Intuityvi ir lengvai naudojama sistema užtikrins, kad visi maisto aukojimo procesai būtų aiškūs ir skaidrūs, o vartotojai laiku gautų reikiamą informaciją.
SOULFOOD iniciatyva tampa svarbiu žingsniu link tvaresnės ir atsakingesnės maisto grandinės, kuri ne tik spręs maisto nuostolių problemą, bet ir stiprins socialinę paramą bei solidarumą tarp bendruomenių.
Platformą išbandyti galite čia: https://soulfood.studiogenesis.es
Paskutinį kartą redaguota 2 balandžio 2025